Ratujmy razem pszczoły !

Pogórski Związek Pszczelarzy w Tarnowie

Drodzy Koleżanki i Koledzy- Pszczelarze,

Zwracam się do Was z prośbą o włączenie się w czynny udział w ratowanie pszczół. Od kilku lat zauważane są w naszym regionie, ale również i w całym kraju, spadki rodzin pszczelich. Jedną z przyczyn tej sytuacji są coraz częściej pojawiające się choroby i pasożyty pszczół. W powiecie brzeskim i bocheńskim likwidowaliśmy ostatnio ogniska zgnilca amerykańskiego. Warroza opanowała pasieki w całym kraju, a nowe formy Nosemy po cichu uśmiercają całe pasieki.

Higiena w pasiece to obecnie podstawa w zapobieganiu, a dezynfekcja i wypalanie uli, to jedyne metody likwidacji ognisk zgnilca amerykańskiego i europejskiego. Również w przypadku Nosemy higiena jest wymogiem, by mieć zdrowe pszczoły. W walce z pasożytem pszczół, Warrozą, mamy coraz więcej środków, w tym środki ekologiczne, ale trzeba je stosować zgodnie z zaleceniami i z odpowiednią częstotliwością.

Nie trzymajmy otwartych starych uli czekając na rójki! Stare, jak asfalt, ciemne ramki, to główne źródło zakażeń chorobami pszczół, a rabunki, to jedna z przyczyn przenoszenia się chorób na zdrowe pasieki. Ramki należy przetopić lub spalić a ule zdezynfekować, wypalić lub spalić.

Zmienia się środowisko, pożytki pszczele ale i pszczoły nie są takie jak dwadzieścia czy trzydzieści lat temu. Nie cofajmy się, ale ucząc się, pomagajmy pszczołom w ich walce o przetrwanie.

Pogórski Związek Pszczelarzy aktywnie włącza się w prace komisji wojewódzkiej, w celu wsparcia pszczelarzy w Małopolsce. Możemy ubiegać się o dopłaty przy zakupie pszczół, sprzętu do transportu uli czy obsługi pasieki w ramach programów KOWR.

Koło Pszczelarzy w Brzesku to jedno z aktywniej działających Kół. Jest nas już ponad 80 członków. Spotykamy się w każdą drugą niedzielę miesiąca o godzinie dziesiątej w budynku Parafii Św. Jakuba przy ul. Uczestników Ruchu Oporu. Zapraszamy pszczelarzy niezrzeszonych ale również chcących zacząć przygodę z tym tak pięknym hobby. Pomożemy Ci w problemach w pasiece a wśród pszczelarzy znajdziesz nowych kolegów i przyjaciół.

Nasza strona internetowa brzescypszczelarze.pl

Telefon kontaktowy 604 205 654 Prezes Koła Janusz Filip